Digitaal aanvragen

Digitaal aanvragen kent vele voordelen, voor uw als aanvrager, voor de patiënt/cliënt en voor ons als laboratorium. Het voordeel voor u als aanvrager is dat uw aanvraag sneller verwerkt wordt en minder gevoelig is voor interpretatie (handschrift/ kruisjes recht in het vakje) waardoor er geen fouten meer kunnen worden gemaakt bij de uitvoering. Voor de patiënt/cliënt is het voordeel dat ze de juiste uitslag eerder tot hun beschikking hebben. Voor ons als laboratorium is het voordeel dat we niet handmatig stapels formulieren moeten inscannen (wachttijd) en de buisjes dus direct bij aankomst bij ons ingezet kunnen worden. Ook hoeven we u niet na te bellen wanneer er handgeschreven aantekeningen zijn die mogelijk niet goed te interpreteren zijn. Het risico op fouten wordt hierdoor verkleind en het diagnostische proces geoptimaliseerd.

Wat is het?

Via Zorgdomein of Cyberlab vraagt u snel en gemakkelijk de diagnostische diensten aan die u nodig heeft voor uw patiënten. U kunt uw patiënten digitaal doorverwijzen voor een onderzoek, en vindt er verwijscriteria en naslaginformatie.

Waarom?

Digitaal aanvragen kent vele voordelen, voor uw als aanvrager, voor de patiënt/cliënt én voor ons als laboratorium.

  • Aanvraag wordt sneller verwerkt, dus snellere uitslagen
  • Een stuk minder foutgevoelig
  • U kunt de aanvraaghistorie per patiënt zien
  • Overzicht van de benodigde buizen

Papieren formulieren zijn niet meer van deze tijd

Huisarts Paul Bucx

De voordelen

Het voordeel voor u als aanvrager is dat uw aanvraag sneller verwerkt wordt en minder gevoelig is voor interpretatie. Denk hierbij aan handgeschreven informatie of niet goed aangevinkte kruisjes. Door elektronisch aan te vragen kunnen er geen fouten meer gemaakt worden bij de uitvoering.

Door het HIS te koppelen aan digitale platformen als ZorgDomein of Cyberlab is er minder kans op fouten en ontvangt u de uitslagen sneller. U kunt de aanvraaghistorie van de patiënt terug zien in het HIS en heeft zo het totaaloverzicht voor de behandeling. Tenslotte heeft u via een zorgsysteem als Cyberlab ook weer toegang tot de resultaten van het onderzoek.

De bloedafnamemedewerker wordt via de loopbrief, dan wel digitaal geïnstrueerd welke bloedafnamebuizen er afgenomen dienen te worden. Dit helpt afnamefouten te voorkomen met alle gevolgen van dien.

Voor de patiënt/cliënt is het voordeel dat ze de juiste uitslag eerder tot hun beschikking hebben.

Voor ons als laboratorium is het voordeel dat we niet handmatig stapels formulieren moeten verwerken. Digitaal aanvragen verkort de wachttijd want de buisjes kunnen direct bij aankomst bij ons ingezet worden. Ook hoeven we u niet te bellen wanneer er handgeschreven aantekeningen zijn die mogelijk niet goed te interpreteren zijn. Het risico op fouten wordt hierdoor verkleind en het diagnostische proces geoptimaliseerd.

Over digitaal aanvragen

Digitale aanvragen versnellen en versoepelen het aanvraagproces. Doordat er geen handmatige gegevens worden ingevoerd, kunnen zowel de zorgverleners als wij nauwkeuriger en productiever werken.

U kunt ook eenvoudig probleemgestuurde aanvraagpakketten selecteren. De probleemgestuurde pakketten zijn gebaseerd op de aanbevelingen in de NHG standaard.

Momenteel dient u de aanvraag nog wel voor uw patiënten/ cliënten uitgeprint mee te geven op de meeste van onze bloedafnamelocaties. Dit komt omdat de medewerkers die de bloedafname verrichten nog niet op alle locaties toegang hebben tot zorgdomein. Hieraan werken wij samen met zorgdomein om dit te realiseren. Desalniettemin wegen alle voordelen van het digitaal aanvragen ook met het nu nog uitprinten van uw aanvraag enorm op tegen de nadelen van het vragen op papier.   

Meer weten?

Wilt u meer weten over digitaal aanvragen en de mogelijkheden bij u in de praktijk? Neem dan contact op met uw Relatiebeheerder Diagnostiek of mail naar regiosupport@reinier-mdc.nl.