Terug

Antistollingscentrum / Trombosedienst

Ons antistollingscentrum (Trombosedienst) begeleidt patiënten in het verzorgingsgebied die vitamine K antagonisten (VKA) acenocoumarol, fenprocoumon (Marcoumar®) of warfarine gebruiken.

Per 1 januari 2020 is Trombosedienst Delft onderdeel geworden van het RHMDC. De nieuwe naam van de Trombosedienst is Antistollingscentrum geworden. Om verwarring te voorkomen, gebruiken we voorlopig beide namen.

Als patiënt van Trombosedienst Delft verandert er voor u niets. U wordt door dezelfde medewerkers begeleid. Het enige wat verandert, is de naam op uw factuur. Daar staat per 1 januari 2020 RHMDC vermeld.

Wat is het?

We zijn verantwoordelijk voor: 

  • Bloedafname en bepaling INR (standaard werkwijze: vingerprik)
  • Verzamelen van relevante medische informatie
  • Vaststellen van de vervolgdosering en de controletermijn
  • Zo nodig couperen van de antistolling rondom onderzoeken, ingrepen en bij bloedingen
  • Begeleiden en instrueren van patiënten die hun antistollingsbehandeling zelfstandig controleren en doseren (zelfmanagement).

Waarom? 

Er zijn ziekten en omstandigheden die trombose kunnen veroorzaken. Dit kan behandeld worden met medicijnen om bloed minder stolbaar te maken. Maar deze medicijnen brengen een bepaald risico met zich mee, zeker als de inname dosis te hoog is. Dan wordt de stolbaarheid van het bloed teveel geremd en kunnen er bloedingen ontstaan. De trombosedienst helpt u hiertegen te beschermen, zodat het antistollende effect in uw bloed niet te groot is (kans op bloedingen), maar ook niet te klein (kans op trombose).

Over ons Antistollingscentrum

Dagelijks wordt door de medewerkers op prikpunten en bij patiënten thuis op afspraak bloed afgenomen, waarvan vervolgens de INR wordt bepaald. De INR (International Normalised Ratio) is de gewenste mate van antistolling.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de Trombosedienst / het Antistollingscentrum? Wij verwijzen u graag door naar de website van Trombosedienst Delft.

Afspraak maken?

Maak een afspraak via onze website of bel naar 088 260 4000 .

Contact

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum op telefoonnummer: 088 260 4000. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur bereikbaar.

!
Vergeet deze items niet mee te nemen naar uw afspraak!

In de bevestigingsmail van uw afspraak vindt u een overzicht van items die u mee moet nemen. Denk o.a. aan:

  • een geldig legitimatiebewijs
  • uw verzekeringspas
  • een mondneusmasker
Meer informatie