Eline van Veen vertelt over haar ervaring met de ZorgDomein Ordermanager app
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan het digitaliseren van onze bloedafnamelocaties. En met succes! Inmiddels zijn alle RHMDC-bloedafnamelocaties volledig digitaal. En vanaf deze week kunnen ook onze zelfprikkende aanvragers overstappen op het digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen. Patiënten kunnen nog steeds met een papieren aanvraagformulier terecht maar samen met onze aanvragers willen we dit steeds verder afbouwen.
Bloedafnamemedewerkster Eline van Veen was één van de eerste die met de ZorgDomein Ordermanager app aan de slag mocht. Deze app gebruiken de bloedafnamemedewerkers voor het digitaal afhandelen van RHMDC-bloedafnameaanvragen. Als gebruikster van het eerste uur vragen we haar naar haar ervaring.
Sinds wanneer gebruik jij de ordermanager app?
Eline vertelt: “In oktober 2023 begon de pilot voor de Ordermanager app van ZorgDomein. Daar ben ik samen met een collega van een ander team meteen ingestapt. Dat begon klein: allereerst een uurtje op een prikpunt werken met de app. En langzaamaan werd dit uitgebreid naar de hele ochtend. Zo kon ik in stapjes wennen en mijn gebruikerservaring terugkoppelen. Na een paar maanden kon ik de hele werkdag orders verwerken via de app.”
Voor onze beeldvorming: voor hoeveel aanvragen gebruik jij, op een gemiddelde dag, de ordermanager app?
“Dat ligt een beetje aan de route van die dag. Zit ik een ochtend op een drukke poli bij een huisarts en leg ik ook nog huisbezoeken af, dan kom ik zo uit op 40 orders. Gemiddeld gaat het om 20 tot 30 orders per dag.”
En wat is je ervaring tot nu toe: hoe vind je de app in gebruik?
“Voor mij is het inmiddels gesneden koek” vertelt Eline. “Ik werk er al mee sinds oktober 2023 en vind de app handig in gebruik. Het maakt het werk erg overzichtelijk en duidelijk. De app geeft namelijk aan welke buizen geprikt moeten worden en in welke volgorde. Na het prikken kunnen de buizen in willekeurige volgorde gescand worden.”
En als we concreet naar de inhoud van de werkzaamheden kijken: wat betekent het voor jou dat je geen papieren aanvragen meer hoeft te verwerken?
“Het scheelt mij veel schrijfwerk, zelfs al toen we nog in de overgangsfase zaten. Tijdens deze fase hielden we een schaduwlijst bij door alle barcodes die met de app geactiveerd werden te arceren. Deze fase is inmiddels voorbij en hierdoor heb ik nog minder werk. Ik ben sneller klaar met de administratie.”
Wat kan er nog verbeterd worden?
“Er is wel één lastig puntje.” Eline licht toe: ”Als een arts een afwijkende bepaling aanvraagt die wij niet standaard aanbieden, dan moeten we namens de arts een noodformulier invullen. Ik vind het veel werk om dit formulier in te vullen.”
Lotte Kraak, productmanager bij ZorgDomein reageert hierop met:
“We zijn heel blij dat we nu alle orderafnamen digitaal kunnen ondersteunen. We blijven uiteraard wel constant bezig om het digitaal aanvragen en afhandelen van diagnostiek via ZorgDomein te verbeteren. Ervaringen van zorgprofessionals die dagelijks met de Ordermanager app werken zijn daarom erg leerzaam voor ons!”
Lotte Kraak, productmanager bij ZorgDomein
Als laatste vragen we Eline naar tips voor de bloedafnamemedewerkers die de Ordermanager app (willen) gebruiken.
“Vooral alles goed doorlezen.” Lachend voegt ze toe: “En rustig blijven! De app is echt heel gemakkelijk in gebruik, dus je kan haast niks fout doen.”
Via deze weg bedanken we Eline voor het interview, evenals haar medewerking in de pilot. Dankzij haar deelname en de inzet van alle andere betrokkenen in dit project, zijn we in staat geweest om een mooie stap te zetten in het digitaliseren van onze bloedafnamelocaties. Een project waar onze RHMDC-medewerkers trots op zijn!
Aanmelden voor digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen
Neemt u in de praktijk zelf bloed af bij patiënten en heeft u interesse in het digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon om de mogelijkheden te bespreken. U kunt ook mailen naar regiosupport@reinier-mdc.nl.