Digitaal aanvragen
Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Rijksoverheid, zorgverzekeraars én RHMDC staat digitalisering op de agenda. Ons streven is om zoveel mogelijk papierloos te werken. Dit doen we met behulp van gangbare en efficiënte systemen als ZorgDomein en Cyberlab.
Laboratoriumdiagnostiek digitaal aanvragen
Het digitaliseren van zorgprocessen is een belangrijke stap voor zowel zorgverleners als patiënten. Ook zorgverzekeraars sturen steeds meer op het digitaliseren van ons zorglandschap. Bij RHMDC ondersteunen wij zorgprofessionals bij het eenvoudig digitaal aanvragen van laboratoriumdiagnostiek via veilige en efficiënte systemen zoals Zorgdomein en Cyberlab. Dit biedt u tal van voordelen die de zorgkwaliteit verhogen en de efficiëntie verbeteren.
- Snel en efficiënt
Digitale aanvragen worden sneller verwerkt omdat de administratieve afhandeling aanzienlijk minder is, wat resulteert in snellere uitslagen voor zowel u als de patiënt. Bovendien kunt u patiëntgegevens veilig en snel delen met andere behandelaars. Daarnaast hoeven patiënten niet langer fysiek een aanvraagformulier op te halen. En zij krijgen toegang tot relevante informatie over hun laboratoriumonderzoek en openingstijden van bloedafnamepunten in de buurt. - Minder foutgevoelig, veilig en betrouwbaar
Laboratoriumdiagnostiek aanvragen via ZorgDomein of Cyberlab vermindert de kans op fouten. Door automatisch gekoppelde patiëntgegevens en duidelijke digitale formulieren zijn interpretatiefouten verleden tijd. En door het digitale proces zijn er geen rondzwervende papieren met gevoelige patiëntinformatie. Alle aanvragen worden direct in het Huisarts Informatie Systeem (HIS) geregistreerd, wat zorgt voor een veilige en naadloze uitwisseling van informatie. De verwerking via de systemen voldoet aan de AVG-wetgeving, waarbij gevoelige patiëntgegevens optimaal worden beschermd. - Altijd up-to-date informatie
U heeft altijd toegang tot het meest actuele laboratoriumformulier en een overzicht van eerder aangevraagde tests. Zo kunt u eenvoudig refereren aan eerdere diagnostiek zonder dat u door stapels papieren hoeft te zoeken. - Duurzaam en milieuvriendelijk
Digitaal aanvragen vermindert papier- en inktverbruik aanzienlijk. Dit draagt niet alleen bij aan een duurzamere werkomgeving maar verlaagt ook de kosten.
Digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen
Ook het afhandelen van bloedafname-aanvragen op RHMDC-bloedafnamelocaties is volledig papierloos. Patiënten kunnen nog steeds met een papieren aanvraagformulier terecht maar samen met onze aanvragers willen we dit steeds verder afbouwen.
Vanaf 1 september 2024 is het voor zorgverleners die zelf bloedprikken in de praktijk, ook mogelijk om de bloedafname-aanvragen digitaal af te handelen.
Aanmelden
Neemt u in de praktijk zelf bloed af bij patiënten en heeft u interesse in het digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon om de mogelijkheden te bespreken. U kunt ook mailen naar regiosupport@reinier-mdc.nl.
Ervaringen van anderen
Evi Theunissen, assistente bij HAP Montfort
Eline van Veen, bloedafnamemedewerkster bij RHMDC
Evianne Klok, praktijkverpleegkundige
Meer informatie over Cyberlab
Wilt u meer informatie over Cyberlab? Klik dan op onderstaande button en ontdek hoe u uw laboratoriumdiagnostiek eenvoudig digitaal kunt aanvragen via Cyberlab.
Meer informatie over ZorgDomein
Wilt u meer weten over ZorgDomein? Bekijk dan de pagina over ZorgDomein via onderstaande button.