17 september 2024

Huisartsenpraktijk Montfort stapt over op digitale afhandeling bloedafname

Al jaren maakt huisartsenpraktijk Montfort gebruik van de diagnostische diensten van RHMDC. Toen de mogelijkheid geboden werd om bloedafname-aanvragen digitaal af te handelen, meldde deze drukke praktijk in Montfort zich als een van de eersten aan. De stap naar digitaal betekent voor hen namelijk werken zonder geprinte loopbrieven, die al jaren een doorn in het oog waren van deze praktijk met hart voor duurzaamheid. Volgens huisarts Weijers waren meer dan 75% van hun printjes, gedrukte loopbrieven voor RHMDC.

Tim Dirrix (projectleider digitalisering) en Tanja Tummers (Relatiebeheerder Diagnostiek Limburg) begeleidde de praktijkmedewerkers bij het digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen met de ZorgDomein Ordermanager app. Deze app is gezamenlijk door RHMDC, Clinisys en ZorgDomein ontwikkeld.

Nu we enige tijd verder zijn, vroegen Tim en Tanja aan assistente Evi Theunissen en verpleegkundige Sylvia Lempens naar hun ervaringen.

Interview Huisartsenpraktijk Montfort & RHMDC

Papierloos aanvragen: wat betekende deze stap voor jullie?

Evi: “Ik vind de module snel, efficiënt en minder foutgevoelig. Omdat wij duurzaamheid zo belangrijk vinden, ben ik blij met deze stap. We hebben het over duizenden formulieren die we niet meer printen!” Sylvia vult aan: “Dankzij deze vernieuwing is er minder registratiewerk. Het werkt prettig en systematisch.”

Welke veranderingen merken jullie in het administratieve proces?

Evi vertelt: “In de praktijk is er een rouleersysteem en als het mijn beurt was begon ik altijd eerder. Ik moest voor de bloedafnameactiviteiten namelijk nog nakijken wie er geprikt moest worden en daar de formulieren voor uitprinten. Dat hoeft helemaal niet meer. En ook is het gemakkelijk om nu aan te geven als er iets ontbreekt, bijvoorbeeld als de patiënt de urine is vergeten. Die opmerking komt dan mee in de rapportage van de resultaten.”

Sylvia voegt eraan toe dat het in het verleden weleens voorkwam dat men vergat te vragen of de patiënt nuchter was. “Nu vergeet je dat niet meer. Je moet het vakje ‘Nuchter/Niet Nuchter’ altijd selecteren voor je verder kan in de afnamemodule. En de barcode-etiketten, die bewaarden we voorheen totdat de koerier alles gecontroleerd had. Was je er eentje vergeten, dan had je hem nog bij de hand. Maar met de nieuwe werkwijze scannen we alles en gebeurt ook dit niet meer.”

Moeten jullie collega’s er nog erg aan wennen?

Evi en Sylvia geven aan dat iedere assistente na één ochtend werken met de module wist hoe te handelen. De module is zeer gebruiksvriendelijk en intuïtief. Er waren een paar collega’s die de overstap naar digitaal spannend vonden, die keken op tegen de eerste ronde digitaal werken. Sylvia: “Zelfs de collega die vertelde dat ze er wakker van had gelegen, gaf aan het einde van de ochtend aan dat het niet zoveel voorstelde en mee was gevallen.”

Hebben jullie tips voor andere praktijken die de stap naar papierloos aanvragen nog moeten maken?

Evi geeft aan: “Gaat de bloedafname op afspraak, noteer dan meteen het juiste ZD-nummer in de agenda. Bij ons maken huisartsen en POH zelf de orders aan en plannen afspraken in. Bij het maken van de order is het heel gemakkelijk om het ZD-nummer te kopiëren en dan bij de afspraak erbij te plakken. Hier kun je vervolgens op zoeken in de Ordermanager app. Zo heb je altijd de juiste order in beeld. Zoek je via naam, geboortedatum of BSN-nummer? Dan krijg je alle openstaande orders te zien. Dat kan wellicht veel en verwarrend zijn.”  

Sylvia heeft ook nog een tip voor collega-praktijken: “Ga vooral niet met de hakken in het zand! Digitaal orderen en afnemen is een superefficiënt proces, dus ga er vooral in mee.”

Zijn er naast de juistheid en volledigheid van de gegevens nog andere voordelen?

Sylvia: “Ook voor de bode (logistiek medewerker) werkt het makkelijk en snel. Als er veel orders klaarstonden, was die toch wel even bezig met controleren in de behandelkamer. Naast de tijdswinst is het prettig dat de behandelkamer vrij blijft bij grote drukte. Volgens de bode is zijn pitstop nu nog sneller dan die van Max Verstappen! En dat is ook voor ons fijn, want dan hebben we tijd om even met de bode bij te praten over het een en ander.”

Zijn er ook mindere punten in de ervaring tot nu toe? Of wensen voor de toekomst?

Daar komen beide dames met hetzelfde punt. “Het zou mooi zijn als het gemakkelijk wordt om een bepaling toe te voegen. Daarvoor moet je nu een nieuwe order aanmaken of het wijzigingsformulier gebruiken.”

Lotte Kraak, productmanager bij ZorgDomein, reageert hierop:

“Wij begrijpen de meerwaarde van het later kunnen toevoegen van bepalingen en hoe dit de zorgprofessional kan helpen om efficiënter te werken. Deze wens staat dus op onze radar! We zijn in elk geval heel erg blij dat we nu alle orderafnamen digitaal kunnen ondersteunen.”

Lotte Kraak, productmanager bij ZorgDomein

Aanmelden voor digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen

Neemt u in de praktijk zelf bloed af bij patiënten en heeft u interesse in het digitaal afhandelen van bloedafname-aanvragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon om de mogelijkheden te bespreken. U kunt ook mailen naar regiosupport@reinier-mdc.nl.

Let op, voor dit onderzoek moet u een afspraak maken. Dit doet u via onderstaand nummer:

Vergeet deze items niet mee te nemen naar uw afspraak! *Meer informatie