Ons digitale lab

De zorg betaalbaar, beheersbaar en toegankelijk houden is ook voor ons van cruciaal belang. Daarom werken we aan ons ‘digitale lab’. Wat betekent dat en wat gaat er voor u veranderen?

Een gedigitaliseerd lab heeft veel voordelen:

  • Efficiënter; digitale aanvragen worden vele malen sneller verwerkt op de administratie waardoor u en de patiënt de uitslag eerder ontvangt.
  • Duurzaam; vanwege het beperken van papier- en inktgebruik.
  • Minder foutgevoelig; geen interpretatiefouten meer door onduidelijke handschriften.
  • Geen extra bepalingen; de patiënt kan geen extra bepalingen meer aanvragen (inkleuren).

In het kort; Wat gaat er veranderen?

  1. Patiënten kunnen zonder papieren formulier naar bloedafnamelocaties
  2. De werkwijze voor de thuisprikplanning gaat veranderen
  3. Er komt een vernieuwd oproepsysteem voor patiënten met chronische zorgbewaking

Extra toelichting

Zonder papieren formulier naar bloedafnamelocaties

De gehele keten van aanvraag tot resultaat wordt elektronisch. We streven er namelijk naar om zoveel mogelijk papierloos te werken. Daarom stimuleren we het gebruik van digitale systemen zoals ZorgDomein en Cyberlab.

Op dit moment werken we nog met papieren aanvraagformulieren, zowel in de praktijk als op onze bloedafnamelocaties. Vorig jaar zijn wij begonnen met het digitaliseringen van bloedafnamelocaties. Het is op deze locaties mogelijk om zonder papieren aanvraagformulier langs te komen. De bloedafnamemedewerkers handelen de orders af via een ordermanagerapp op de telefoon of computer.

Dit jaar gaan we zoveel mogelijk locaties digitaliseren zodat u geen papieren formulier meer hoeft mee te geven aan de patiënt. De digitale variant middels een barcode op de smartphone van de patiënt is nog wel verplicht, evenals een geldig legitimatiebewijs.

Neemt u of uw assistente bloed af bij patiënten? Dan kunt u in de toekomst via de ordermanager zelf uw orders aanmelden in ons Laboratoriuminformatiesysteem (LIS).

Thuisprikplanning

In de loop van 2024 worden ook de thuisafnames volledig digitaal afgehandeld. Zorgdomein wordt aangepast zodat u makkelijker een thuisprikdatum kunt kiezen. Onze bloedafnamemedewerkers zullen werken met een routeplanning-app. Met deze app zien onze collega’s direct welke adressen zij die dag moeten bezoeken voor de thuisafnames. Als er een spoed tussendoor komt, dan kunnen we sneller schakelen en op afstand zien wie het dichtste bij is om de patiënt thuis te prikken.

U kunt de aangepaste werkwijze ter zijner tijd terugvinden op de pagina ‘Thuisprikprocedure’.

Vernieuwd oproepsysteem

Er wordt ook hard gewerkt aan ons vernieuwde oproepsysteem; Cadans. In dit systeem kunt u patiënten aanmelden voor chronische zorgbewaking. U kunt kiezen voor diverse protocollen en oproepfrequenties. Ook PrEP-diagnostiek wordt ingericht in ons vernieuwde oproepsysteem.

RHMDC verstuurt de oproepbrieven, waar mogelijk digitaal, naar uw patiënten. Hiermee nemen wij een deel van de administratieve taken over zodat u meer tijd heeft voor patiëntenzorg. (Huis)artsen kunnen via Cadans eenvoudig mutaties doorvoeren, controleren of het onderzoek heeft plaatsgevonden en u kunt zelf alle gegevens van de chronische zorgbewaking bekijken.

Digitale nieuwsberichten

Ontvangt u onze digitale nieuwsberichten al? We versturen alleen een mail als er iets relevant te melden is. Denk aan storingen, wijzigingen in referentiewaarden, bepalingen of testbeleid, belangrijke informatie over bloedafnamelocaties bij u in de buurt, uitleg over ons vernieuwde oproepsysteem en thuisprikplanning, (innovatieve) veranderingen e.d.

Aanmelden voor deze nieuwsberichten kan via onderstaande button.

Meer informatie

U kunt voor meer informatie contact opnemen met uw Relatiebeheerder Diagnostiek. Klik op onderstaande button om naar de contactgegevens te gaan.

Let op, voor dit onderzoek moet u een afspraak maken. Dit doet u via onderstaand nummer:

Vergeet deze items niet mee te nemen naar uw afspraak! *Meer informatie