Veelgestelde vragen digitaal labaanvragen Zoetermeer

Op deze pagina vindt u meer informatie over digitaal aanvragen voor verwijzers uit Zoetermeer. De informatie is gecategoriseerd in drie categorieën: het aanvraagformulier, het patiëntbericht en thuisprikken.

Aanvraagformulier

Als ik meerdere ICPC-codes kies (meerdere probleemgroepen waarin dezelfde adviesonderzoeken getoond worden), zie ik dat dezelfde bepaling meerdere keren getoond wordt. Worden deze meerdere keren bepaald?

Nee, als het om hetzelfde onderzoek gaat wordt het slechts één keer bepaald. Het onderzoek komt ook maar één keer op het patiëntbericht te staan.
NB: Indien bij de ene ICPC-code een glucose nuchter is aanbevolen, terwijl bij een andere ICPC-code glucose niet nuchter aanbevolen is, moet u een van beide onderzoeken uitvinken. In dit geval overweegt u of het noodzakelijk is om glucose nuchter te prikken.

Kan ik cito lab aanvragen?

Ja, u vraagt de gewenste onderzoeken aan in ZorgDomein, en onder 3: afhandeling, vinkt u “Doorbellen/faxen” aan. Op het patiëntbericht komt dan “SPOED” te staan en bij “waar word ik verwacht” staat vermeld dat bij SPOED aanvragen de patiënt naar de bloedafnamepoli van het ziekenhuis moet komen. Dit is uitsluitend mogelijk op afspraak. U belt naar het nummer 079-3462572, keuze 3. De medewerkster plant een cito afspraak in.
Na de bloedafname zullen de uitslagen (van de spoedbepalingen) binnen een uur aan u doorgebeld/gefaxt worden.

  • Niet alle bepalingen (bv vitamines, hormonen, allergieonderzoek) worden dagelijks gedaan, deze bepalingen worden ook bij een SPOED aanvraag niet versneld gedaan, omdat dit onderzoek geen kritische parameters bevat.
  • Uitslag faxen niet gebruiken als u de uitslag dezelfde dag wilt. Over het algemeen is al het onderzoek van de dag uiterlijk rond 16:00 – 17:00 uur bekend, en wordt via de elektronische berichten naar uw HIS toegestuurd. Afwijkende uitslagen, vastgesteld in samenspraak met diverse medisch specialisten, worden volgens de gebruikelijke procedure aan u doorgebeld/gefaxt.

Kan ik een functietest aanvragen in ZorgDomein?

Ja, u vindt de functietesten, (O)GTT, H2-ademtest en semenonderzoek, onder het kopje onderzoek in overige materialen. Op het patiëntbericht komt bij “hoe bereid ik mij voor?” een aanwijzing voor de patiënt dat er een afspraak gemaakt moet worden. Uw patiënt maakt een afspraak via www.RHMDC.nl/locaties.

Kan ik een onderzoek aanvragen dat niet is opgenomen in ZorgDomein?

Ja, dat kan. Zowel onder het tabblad probleemgestuurd (onder afwijkende aanvraag) als onder het tabblad alfabetisch:bij bloed (afwijkende aanvraag KCL) en bij: medisch microbiologie( afwijkende aanvraag MMB) heeft u de mogelijkheid om een onderzoek in te voeren door middel van vrije tekst.

Hoe lang blijft mijn aanvraag geldig?

Een aanvraag blijft 400 dagen geldig. U kunt dus ruim van tevoren de aanvraag plaatsen en het patiëntbericht aan de patiënt meegeven als dit gewenst is.

Wat moet ik doen als ik onderzoek wil toevoegen aan een reeds verstuurde aanvraag?

Als u één of meerdere bepalingen wilt toevoegen is het geadviseerd een volledig nieuwe aanvraag te maken, als u namelijk 2 patiëntberichten aan de patiënt meegeeft bestaat het risico dat er 1 bericht vergeten wordt mee te nemen naar de bloedafname. Geef het nieuwe patiëntbericht aan de patiënt mee.

Wat moet ik doen als ik onderzoek wil laten toevoegen bij een reeds afgenomen monster?

U belt met het laboratorium via telefoonnummer 079 346 2576. De laboratoriummedewerker kan u direct informatie geven of er geschikt materiaal aanwezig is.

Wat moet ik doen als ik een foutieve aanvraag heb verzonden?

U maakt een nieuwe aanvraag met de juiste onderzoeken en verzendt de aanvraag opnieuw. Geef het nieuwe patiëntbericht aan de patiënt mee. Het foutieve patiëntbericht dient te worden vernietigd.

Kan ik in ZorgDomein de door mij aangevraagde onderzoeken terugzien?

Ja, dat kan. De aanvragen worden 5 dagen bewaard en zijn in te zien via ‘statusoverzicht’.

Kan ik als waarnemer ook een aanvraag doen via ZorgDomein?

Ja, dat kan. Op het patiëntbericht staat dan zowel de naam van de waarnemer, als de AGBcode van de huisarts waarvoor wordt waargenomen. De laboratoriumuitslagen worden middels digitale rapportage aan de huisarts voor wie wordt waargenomen teruggerapporteerd. Indien dit voor uw (eenmans-)praktijk niet werkzaam is, wordt u verzocht contact op te nemen met de klinisch chemicus (079-3462574).

Waar kan ik aangeven dat de patiënt recent een chemokuur gehad heeft?

U kunt dit het beste aangeven in het veld “2: klinische gegevens/overige opmerkingen”

Moet ik nog steeds een apart pathologieformulier bijvoegen?

Nee, als u de benodigde gegevens onder punt twee invoert, is het aparte pathologieformulier niet nodig, aangezien alle informatie dan op het patiëntbericht staat dat u bij het materiaal voegt.Alleen voor de BVO-cervix smear moet wel het formulier ingevuld en toegevoegd worden.

Het patiëntbericht

Wat moet ik met het patiëntbericht doen bij een reguliere bloedafname?

U dient het patiëntbericht altijd te printen en aan de patiënt mee te geven. Zonder patiëntbericht kunnen we de aanvraag niet in behandeling nemen omdat er noodzakelijke informatie op het patiëntbericht staat voor de identificatie van de patiënt en aanwijzingen voor de bloedafname (de onderzoeken, afname buizen en afnamecondities). Tevens kunnen er op het patiëntbericht instructies staan voor de patiënt (nuchter, bloedafname … uur na inname medicatie). Hiermee wordt een correcte afname gewaarborgd.

Wat moet ik met het patiëntbericht doen wanneer ik materiaal wil meegeven aan de bodedienst?

Indien u gebruik wilt maken van onze bodedienst dan dient u het patiëntbericht bij het geïdentificeerde afnamemateriaal in een plastic sealbag te doen. In dit geval geeft u het bericht dus niet mee aan de patiënt. U dient voor 12:30 uur een mail te sturen naar: ZD-bloedafname@haga.nl met opmerking “BODE bericht”. 

Wat moet ik met het patiëntbericht doen wanneer ik een combinatie bloedafname en afgifte materiaal heb aangevraagd?

Indien u een order aanmaakt voor een bloedafname én afgifte materiaal, dan kunt u de patiënt naar één van onze priklocaties verwijzen. Dit is uitsluitend mogelijk op afspraak, met de patiëntbrief en het af te geven materiaal. Indien dit niet wenselijk is dan kunnen er twee aparte orders gemaakt worden (één voor de bloedafname en één voor afgifte van materiaal).

Wat moet ik met het patiëntbericht doen bij een pathologie aanvraag?

Voor pathologisch onderzoek wordt altijd een separaat patiëntbericht gemaakt omdat hiervoor extra klinische informatie nodig is. Dit patiëntbericht moet met het materiaal worden aangeboden bij de bodedienst, of worden afgegeven op een van de priklocaties.

Indien het patiëntbericht spoorloos is: kan ik het opnieuw printen?

  • Ja, dat kan. Het patiëntbericht staat nog 5 dagen in ZorgDomein en is in te zien via ‘statusoverzicht’.
  • Als het meer dan 5 dagen geleden is dat u de aanvraag hebt gedaan, kunt u een nieuwe aanvraag invoeren en dit patiëntenbericht meegeven aan de patiënt. Het eerste patiëntbericht vervalt na 400 dagen automatisch.

Thuisprikken

Alle informatie over thuisprikken vindt u op een andere pagina.

Let op, voor dit onderzoek moet u een afspraak maken. Dit doet u via onderstaand nummer:

Vergeet deze items niet mee te nemen naar uw afspraak! *Meer informatie